Aan de Slag

Eerste Stap

Hoe zorg jij voor jezelf en pas je de inzichten uit de coaching toe in je dagelijkse leven? Op deze pagina tref je praktische tips en handvatten om je hierin te ondersteunen - met artikelen, video’s, audio’s en blogs verdeeld over een aantal thema's. Je kunt er zelf direct mee aan de slag. Als je nog iets zoekt, maar je treft het niet op deze pagina, mail me dan met jouw vraag.

Waar te beginnen? Gewoon heel simpel, bij de eerste stap. Er is namelijk alleen maar de volgende stap. Wat speelt er voor jou nu het meest en wil je iets mee? Verras jezelf door eens iets net anders te doen. Kies iets wat laagdrempelig is en committeer je eraan - voor en dag, een week of langer. Evalueer dan met jezelf wat het je heeft gebracht. 

Je kunt jezelf steeds de volgende 'VLOOT'-reflectievragen stellen:
Verrassing     wat heeft mij verrast?
Leerpunt        wat heb ik geleerd? 
Ontdekking    wat heb ik ontdekt?
Opgemerkt    met betrekking tot mezelf en ga ik anders doen?
Tevreden        met betrekking tot mezelf en ga ik bewuster en meer doen?

Aan het eind van de gehele periode kun je terugblikken en aan de hand van je VLOOT-antwoorden zicht krijgen op wat voor jou heeft gewerkt en wat je dan 'gewoonte' kan maken in je dagelijks ritme.

Over ritme gesproken hier is een verhelderende audio over het verschil tussen ritme en routine. 'In Rhythm with Natalie' - wat is het verschil tussen routine en ritme? En hoe kan ritme je helpen om vitaal en solide te voelen gedurende de dag wat er ook op je afkomt?

 

All about Rhythm (Engelstalige audio)

Stress en Tijdsdruk

Je maakt lange dagen en hebt het druk zowel op werk als privé. Heb je het gevoel dat je niet genoeg tijd hebt in een dag om alles te kunnen doen? Wat het ook is, interne én externe factoren leveren snel stress op, wat weer kan resulteren in fysieke klachten. Wat kan je doen om stress te voorkomen en om meer ruimte in je dag te ervaren? Hieronder tref je een audio over stress en een artikel met tips hoe je ermee om kunt gaan.

 

Lichaamsbewustzijn en Meditatie

Ons lichaam vertelt altijd de waarheid en geeft constant signalen af om ons te vertellen wat het nodig heeft en hoe het werkelijk met ons gaat. Dit is de Intelligentie van ons Lichaam. Aan ons om hiernaar te luisteren. Alleen in de dag slaan we veelal geen acht op deze signalen. Hoe kan je bewuster worden van je lichaam en wat het je te zeggen heeft? Hoe kan jouw ademhaling hierin een rol spelen en wat is nu eigenlijk meditatie ?

​Deze simpele meditatietechniek helpt je snel terug in de verbinding met jezelf – inclusief korte toelichting: Gentle Breath Meditation audio (Engelstalige audio 21:42)

Een rustige start in de ochtend waarbij je eerst de tijd neemt om je te verbinden met jezelf voordat je je dag ingaat  (Nederlandstalige audio)

  • Ochtendritueel
  • -
  • Carolien Braakenburg
00:00 / 00:00

Een ideale oefening voor op kantoor als je even terug bij jezelf en je lichaam wilt komen: (Nederlandstalige audio)

  • Kantoor
  • -
  • Carolien Braakenburg
00:00 / 00:00

Een eenvoudige balansoefening die je helpt om terug in verbinding met je lichaam te komen: (Nederlandstalige audio)

  • Balansoefening
  • -
  • Carolien Braakenburg
00:00 / 00:00

Deze onderstaande twee oefeningen bieden je de mogelijkheid om je conscious presence, aanwezigheid in je lichaam, te ervaren via de virbratie van je adem, bewuste en vertraagde bewegingen en toon (1) en een ondersteunende houding voor in de dag te bestendigen (2). Je ervaart de eenvoud en de kracht waneer lichaam en geest als één samenwerken. Yoga for everyday life 

  • Stoeloefening
  • -
  • Chris James
00:00 / 00:00

Communicatie op de werkvloer en virtueel

Veel problemen op werk komen voort uit de interacties die we hebben met anderen – collega’s, klanten, leveranciers, maar ook privé met partners, kinderen en familie. Kortom: andere mensen. Deze problemen uiten zich in misverstanden, conflicten, stress en zelfs burnout. We reageren vaak op elkaar en zien vaak niet meer wat ons eigen aandeel is in de situatie. Hoe is dat voor jou? Spreek jij je uit wat je waarneemt, hoe je je voelt en wat er speelt? Of ga je in reactie, slik je het in en hou je het achter dan wel val je uit naar anderen? Zeker nu we steeds meer vanuit huis en online werken en elkaar minder 'zien' is je uitspreken belangrijk.

 

Hoe je je uit – of niet uit – heeft een grote impact op jezelf, je relaties met anderen en wat je samen hebt te doen. Wat helpt om hier bewuster van te zijn en anders mee om te gaan? Waarderen en jezelf uitspreken zijn twee belangrijke elementen hiervan.

 

Over dingen uitspreken op het werk: houden we onze mond of zeggen we wat er gezegd mag worden? Do you speak up?

Over het verschil tussen reageren en antwoorden en de impact hiervan op het lichaam en ons welzijn The Ripple Effect of Emotions en Reaction versus Response

Dr. Maxine schrijft over hoe zeer we zelf-kritisch zijn (van jongs af aan geleerd) en hoe waardevol het zou zijn als we aandacht geven aan zelf-waardering.

Ze geeft voorbeelden en maakt helder wat een verschil we op een dag maken. 

Self appreciation

Slaap en Rust

We doen, willen én moeten vaak veel in een dag. Dat is inspannend. Ons lichaam kan meebewegen, maar heeft ook momenten van rust nodig. Ontspanning na een activiteit, maar ook na een dag werk. Een kwalitatieve goede nachtrust is hierbij essentieel. Deze draagt bij aan je verfrist en vitaal voelen de volgende dag. Voor velen is dit niet gangbaar en eerder uitzondering dan regel. Sommigen hebben gebroken nachten of kunnen niet in slaap vallen; ze worden wakker en gaan piekeren, liggen uren wakker. Hoe is jouw slaap.

Dit artikel geeft tips hoe je je kan voorbereiden op je slaap. Je treft in de tekst een link genaamd ‘Gentle Breath Meditation’. Deze is ondersteunend voor het slapen gaan.

Deze Engelstalige audio gaat over het volgende: ‘The quality of sleep at night is how you walk and express during the day’. Een interessant perspectief op slaap.

Deze audio kun je luisteren voor het slapengaan. Het brengt je lichaam tot rust en geeft een basis voor een goede nachtrust.

Body awareness for sleep (Engelstalige audio)

Caroline Reineke

team & persoonlijke coaching 

training & facilitatie


T 06 - 51 33 02 43

info@carolinereineke.nl

  • Linkedin

Heb je interesse in een vrijblijvend
gesprek, bel of mail me