Caroline Reineke

team & persoonlijke coaching 

training & facilitatie


T 06 - 51 33 02 43

info@carolinereineke.nl

  • Linkedin

Heb je interesse in een vrijblijvend
gesprek, bel of mail me

Aan de Slag

Eerste Stap

Hoe zorg jij voor jezelf en pas je de inzichten uit de coaching toe in je dagelijkse leven? Op deze pagina tref je praktische tips en handvatten om je hierin te ondersteunen - met artikelen, video’s, audio’s en blogs verdeeld over een aantal thema's. Je kunt er zelf direct mee aan de slag. Als je nog iets zoekt, maar je treft het niet op deze pagina, mail me dan met jouw vraag.

Waar te beginnen? Gewoon heel simpel, bij de eerste stap. Wat speelt er voor jou nu het meest en wil je iets mee? Verras jezelf door eens iets net anders te doen voor een aantal weken. Evalueer dan met jezelf wat het je heeft gebracht. 

Je kunt jezelf na iedere week de volgende 'VLOOT'-reflectievragen stellen:
Verrassing     wat heeft mij verrast?
Leerpunt        wat heb ik geleerd? 
Ontdekking    wat heb ik ontdekt?
Opgemerkt   met betrekking tot mezelf en ga ik anders doen?
Tevreden       met betrekking tot mezelf en ga ik bewuster en meer doen?

Aan het eind van de gehele periode kun je terugblikken en aan de hand van je VLOOT-antwoorden zicht krijgen op wat voor jou heeft gewerkt en wat je dan 'gewoonte' kan maken in je dagelijks ritme.

 

Stress en Tijdsdruk

Je maakt lange dagen en hebt het druk zowel op werk als privé. Heb je het gevoel dat je niet genoeg tijd hebt in een dag om alles te kunnen doen? Wat het ook is, interne én externe factoren leveren snel stress op, wat weer kan resulteren in fysieke klachten. Wat kan je doen om stress te voorkomen en om meer ruimte in je dag te ervaren? Hieronder tref je enkele doorkliks.

 

Lichaamsbewustzijn en Meditatie

Ons lichaam vertelt altijd de waarheid en geeft constant signalen af om ons te vertellen wat het nodig heeft en hoe het werkelijk met ons gaat. Dit is de Intelligentie van ons Lichaam. Aan ons om hiernaar te luisteren. Alleen in de dag slaan we veelal geen acht op deze signalen. Hoe kan je bewuster worden van je lichaam en wat het je te zeggen heeft? Hoe kan jouw ademhaling hierin een rol spelen en wat is nu eigenlijk meditatie?

​Deze simpele meditatietechniek helpt je snel terug in de verbinding met jezelf – inclusief korte toelichting: Gentle Breath Meditation audio (Engelstalige audio)

Een eenvoudige balans-oefening die je helpt om terug in verbinding met je lichaam te komen:  (Nederlandstalige audio)

Ochtendritueel -
00:00 / 00:00

Een ideale oefening voor op kantoor als je even terug bij jezelf en je lichaam wilt komen: (Nederlandstalige audio)

Kantoor -
00:00 / 00:00

Een rustige start in de ochtend waarbij je eerst de tijd neemt om je te verbinden met jezelf voordat je je dag ingaat: (Nederlandstalige audio)

Balansoefening -
00:00 / 00:00

Eenvoudige stretch-oefeningen die je lichaam ondersteunen gedurende de dag 

Stretch and move stretching exercises for a fluid flexible body (Engelstalige video)
Easy everyday stretching routine (Engelstalige video)

Communicatie op de werkvloer

Veel problemen op werk komen voort uit de interacties die we hebben met anderen – collega’s, klanten, leveranciers, maar ook privé met partners, kinderen en familie. Kortom: andere mensen. Deze problemen uiten zich in misverstanden, conflicten, stress en zelfs burnout. We reageren vaak op elkaar en zien niet meer wat ons eigen aandeel is in de situatie. Hoe is dat voor jou? Spreek jij je uit wat je waarneemt, hoe je je voelt en wat er speelt? Of ga je in reactie, slik je het in en hou je het achter dan wel val je uit naar anderen? 

 

Hoe je je uit – of niet uit – heeft een grote impact op jezelf, je relaties met anderen en wat je samen hebt te doen. Wat helpt om hier bewuster van te zijn en anders mee om te gaan? Waarderen en jezelf uitspreken zijn twee belangrijke elementen hiervan.

 

Over dingen uitspreken op het werk: houden we onze mond of zeggen we wat er gezegd mag worden? Do you speak up?

Over het verschil tussen reageren en antwoorden en de impact hiervan op het lichaam en ons welzijn The Ripple Effect of Emotions  en Reaction versus Response

Dr. Maxine schrijft over hoe zeer we zelf-kritisch zijn (van jongs af aan geleerd) en hoe waardevol het zou zijn als we aandacht geven aan zelf-waardering.

Ze geeft voorbeelden en maakt helder wat een verschil we op een dag maken. 

Self appreciation

Slaap en Rust

We doen en willen veel in een dag en ons lichaam doet mee. Maar het heeft ook momenten van rust nodig. Daarbij is uitgerust wakker worden voor velen van ons eerder uitzondering dan regel. Sommigen hebben een gebroken nacht, waar niet kunnen slapen en wakker liggen, veel voorkomt. Wat zegt onze nacht over onze dag en wat kunnen we doen om beter te slapen?
 

 

Free audio: Body awareness for sleep (Engelstalige audio)