Elke dag verwonder ik mij over de wereld om me heen. Dat heb ik altijd al gedaan vanaf toen ik kind was. Soms verwoord ik dat in een blog, zoals hier. 

Zoeken
  • Caroline Reineke

ICT downfall

We zijn inmiddels allemaal gewend aan het ‘online-werken & overleggen’ - met zin of gezonde tegenzin. We komen er niet omheen, dus ook niet om het ‘technische’ deel van thuiswerken. In deze Corona-tijd had ik gister én vandaag mijn eerste ‘uitdaging’ met de techniek. ’Nu pas? Geluksvogel!’ hoor ik je denken. Gister stond tijdens een online-coaching het beeld stil me, het geluid viel uit met de mededeling ‘slechte verbinding’. Na enig wachten mailde ik haar: ‘Laten we switchen van Skype naar Zoom’. Weer wachten. Ik bleek helemaal geen internet/wifi meer te hebben, dus mijn mail was ook niet verstuurd. Uiteindelijk zijn we per telefoon verder gegaan. En tja, wat doe je dan? Hoofd ICT (ik, Miss Dummie) deed de basisstappen (kabel in & uit, storing in de buurt? Nee) en ‘het zal morgen wel weer werken‘ (nee). Lang verhaal kort: met behulp van een ICT-vriend vanochtend heb ik de wifi gelukkig weer aan de praat gekregen. Net op tijd, want ik ging samen met een klant oefenen met hun programma voor externe gasten. Ik heb inmiddels al licenties voor Zoom en Microsoft Teams, maar niet voor hun Cisco Web-ex. Ik was vast besloten om de Webinar voor zijn bedrijf zonder technische problemen te kunnen geven. Dat heb ik al een keer ervaren en dat levert frustraties op en een matige start. Alles leek voortvarend te gaan: de gratis app gedownload van tevoren, de Test-meeting geaccepteerd en….. zowel hij als ik kwamen er maar niet in. Twee uur, acht overlegverzoekjes en….een licentie voor Web-ex verder lukte het. En ja, dan komt er een kleine ontlading, kinderlijke blijheid los en is er ruimte voor gekkigheid om het programma te leren kennen.


Ik heb diep respect en bewondering voor iedereen die hier regelmatig -kort of lang- mee geconfronteerd wordt, zeker als je geen kaas hebt gegeten van techniek. Genoeg uitdagingen. Volgens mij vraagt dit van ons allemaal om extra te kijken naar onze IT-thuis-situatie, zeker voor diegenen van ons die wat nog langer structureel thuis blijven. Ik google wat over de grote thema’s die aandacht vragen:

1. Capaciteitsproblemen door de grotere druk op VPN-verbindingen en applicaties met als gevolg trage of onstabiele verbindingen, niet afdoende bandbreedte of haperende VPN-verbindingen.

2. Beveiliging: meeluisteren met je vergadering e.d.

3. Apparatuur: bij de situatie passende hardware zoals laptops, smartphones inclusief de grote schermen, stoelen e.d.


Hoe is het bij jou/jullie? En wat zijn jouw bevindingen en tips? Ik heb in ieder geval geleerd wat mij te doen staat: een nieuwe router kopen (verouderd), Ziggo bellen voor meer bandbreedte en mijn wachtwoorden nog maar eens veranderen. En accepteren dat ik wat meer licenties heb moeten inkopen, maar vooral met deze ICT-vriend alles nog eens doorlopen....en hem even heel erg waarderen!












Caroline Reineke

team & persoonlijke coaching 

training & facilitatie


T 06 - 51 33 02 43

info@carolinereineke.nl

  • Linkedin

Heb je interesse in een vrijblijvend
gesprek, bel of mail me