Caroline Reineke

team & persoonlijke coaching 

training & facilitatie


T 06 - 51 33 02 43

info@carolinereineke.nl

  • Linkedin

Heb je interesse in een vrijblijvend
gesprek, bel of mail me

Elke dag verwonder ik mij over de wereld om me heen. Dat heb ik altijd al gedaan vanaf toen ik kind was. Soms verwoord ik dat in een blog, zoals hier. 

Zoeken
  • Caroline Reineke

‘Wie zoet is krijgt lekkers. Wie stout is de roe’: is Belonen en Beoordelen nog van deze tijd?


Deze vraag kwam vandaag extra bij mij op nu de Sintviering is én ik onlangs in diverse organisaties trainingen heb gegeven rondom Beoordelingsgesprekken. Bij sommige organisaties ondersteun ik bij het vormgeven van een andere aanpak, meer gericht op ontwikkeling en meer waarderend. Want dat is het: uiteindelijk gaat het om waarderen. Is ‘belonen’ en ‘straffen’ dan nog van deze tijd? Met lettertjes en cijfertjes? Dit is het paradigma waar we nog wel in zitten. Niet alleen door ons schoolsysteem, maar nu met de Sint in ons land besef ik me dat we dit van vroeg af aan al meekrijgen: ‘wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’. Niet letterlijk – alhoewel er in mijn tijd wel met de ‘zak van Sinterklaas’ werd gedreigd -, maar als je door alle cadeaus, zoetgoed en verkleedpartijen heen kijkt is het wel waar het om draait. Kijk maar naar de kinderen. Er hangt toch een soort van spanning en angst in de onderstroom.

Terug naar de volwassenen: wij dus, mensen die in organisaties werken waar het beoordelingssysteem nog bestaat met de jaarlijkse gesprekken tussen manager en medewerker. Hoe gaat het bij jullie in de organisatie? En wat roept het bij jou op? Uit grootschalig onderzoek van Gallup is allang gebleken dat het richten op wat er wel is en dat versterken veel meer energie geeft dan alleen kijken naar wat er niet is en er verbeterd moet worden. Daarbij is het bespreken van concreet gedrag gerelateerd aan het werk / functie, dus hoe iemand het doet, veel nuttiger en inspirender dan het hebben over containerbegrippen als een competentie als ‘zichtbaarheid’ en ‘organisatie-sensitiviteit’. Daar mag ook veel meer oog voor zijn en bespreekbaar worden gemaakt. Van human performing naar human doing en uiteindelijk naar human being namelijk wat brengt iemand als mens? Wat straalt hij/zij uit in alles wat zij doet? We hebben echt een andere focus en daarmee taal nodig.

Ik zou zeggen: terug in gesprek met elkaar rond onderstaande vier vragen. Daar kunnen we nu al mee beginnen in het eindejaarsgesprek al is het maar als eigen voorbereiding op je gesprek:

1. Wanneer heb je voor het laatst een ‘goed gesprek’ gehad over jou, hoe het met je gaat, hoe je bijdraagt en hoe je je ontwikkelt? 2. Waar zit voor jou waardering in? Wat motiveert je daarin? 3. Waar zat je bijdrage in dit jaar? En hoe heb je daarin in het verschil gemaakt en met welke impact? 4. Wat heeft jou dit jaar ondersteund om effectief en met plezier je bijdrage te leveren in het werk?

Geen ingewikkelde vragen, wel een ingang om een goed gesprek met elkaar te hebben over afgelopen jaar. Distilleer daar de belangrijkste ingrediënten uit met elkaar en je weet waar een ieder gemotiveerd van raakt, dus ook voor de komende tijd.

Voor iedereen die binnenkort zijn of haar eindejaargesprek heeft of je nu manager of medewerker of collega bent, pak de regie en zorg voor een goed gesprek op basis van deze vier vragen en luister naar elkaars antwoorden. Veel plezier!